Fons "José Gutiérrez Carbonell" (esbossos i dibuixos)

Col·lecció de 230 dibuixos i esbossos de projectes escultòrics de l'escultor alacantí José Gutiérrez Carbonell (Alacant, 1924-2002), donats a l'Arxiu de la Universitat per les seues hereves. Escultor de dilatada trajectòria professional, destaca per l'obra escultòrica civil i religiosa realitzada principalment a partir dels anys 60 a la ciutat d'Alacant i altres poblacions de la província. A més de la seua trajectòria professional, va destacar en la vida cultural d'Alacant pel seu compromís social i militància activa contra la dictadura i per l'adveniment de la democràcia en l'àmbit cultural.

La col·lecció ha sigut digitalitzada i pot visualitzar-se completa a través de l'Arxiu Audiovisual de la UA. També es poden consultar els seus dibuixos de temàtica política que formen part de l'Arxiu de la Democràcia.

Descripció del fons documental

1.  Identificació

1.1. Codi de referència: ÉS AIGUA DJG
1.2. Títol: Fons d'Esbossos i Dibuixos de José Gutiérrez Carbonell.
1.3. Data(s): 1952-2002.
1.4. Nivell de descripció: Fons
1.5. Volum i suport: 230 dibuixos i esbossos

2.    Context

2.1. Nom del productor: José Gutiérrez Carbonell.

2.2. Ressenya biogràfica: Escultor alacantí (Alacant, 1924-2002), fill de marmolista-escultor. Va iniciar la seua activitat en el taller de Daniel Bañuls. Entre 1948 i 1952 va cursar estudis en l'Escola Superior de Belles arts de Sant Carlos de València. En tornar a Alacant en finalitzar els estudis, va començar l'exercici professional de l'escultura, centrat principalment en els encàrrecs d'obra religiosa, civil i fogueres; activitat que va compatibilitzar amb la docència en l'Escola d'Arts i Oficis d'Oriola a partir d'intervinguts dels anys 70. L'empremta de l'obra escultòrica de Pepe Gutiérrez Carbonell, desenvolupada principalment en la ciutat d'Alacant i altres poblacions alacantines, segueix estant present en la ciutat en l'actualitat, a pesar que desgraciadament s'ha perdut part de la mateixa. A més de la faceta d'artista, mereix destacar la seua participació en la vida cultural alacantina i en els canvis polítics a favor de la democràcia. L'any 2002 la Universitat d'Alacant li va concedir l'esment d'honor per la seua trajectòria professional i compromís social en defensa dels valors democràtics.

2.3.  Història arxivística: la col·lecció d'esbossos i dibuixos es trobava en el taller de l'escultor, situat en el barri Garbinet d'Alacant. Les hereves van organitzar la col·lecció i la donaron a l'Arxiu de la Universitat al setembre de 2005. L'Arxiu ha dut a terme la neteja, instal·lació, catalogació i digitalització de la col·lecció.

2.4.  Forma d'ingrés: Donació.

3.  Contingut i estructura

3.1. Abast i contingut: El fons està format per 230 dibuixos i esbossos, la major part de format xicotet i mitjà, en els quals predomina l'ús d'aquarel·les i guaches. La majoria dels esbossos no estan datats. Una part de la col·lecció consisteix en  projectes decoratius per a comerços i particulars, escultures i murals de temàtica religiosa i esbossos de monuments commemoratius.

3.2. Sistema d'organització: No s'han establit nivells d'agrupació intermedis entre el fons i les unitats documentals simples. S'ha mantingut l'ordenació original a partir d'una numeració correlativa.

4. Documentació relacionada

4.1. Bibliografia:

- García Antón, I. “L'art del segle XX” en Història de la província d'Alacant, tom VI. Murcia, 1985.
- Gutiérrez retrospectiva, 1942-1998. Catàleg de l'Exposició, Sala d'Exposició de la CAM, desembre 1998-gener 1999.  Institut de Cultura Juan Gil-Albert, Alacant.
- Hernández Guardiola, L. Diccionari d'escultors alacantins. Alacant, 1974.
- Piqueras Moreno, J. “Art del segle XX” en Història de la ciutat d'Alacant, 1990.