Fons documental "Fernando Martín-Sánchez Juliá"

Aquest fons documental està format per una part de larxiu personal de Fernando Martín-Sánchez Juliá (Madrid,1899-1970), enginyer, geògraf i periodista; membre fundador de la Confederación Nacional de Estudiantes Católicos i President de la Asociación Católica Nacional de Propagandistas entre 1935 i 1953. Va ser redactor i conseller del periòdic catòlic El debate i impulsor i creador del Colegi Major San Pablo CEU. Els seus hereus van fer donació a la Universitat dAlacant daquella documentació que sha conservat del seu arxiu personal.

Els continguts mes importants son: documents originals personals i de la seua família, fotografies, retalls de premsa i fullets.La col·lecció de fotografies ha sigut digitalitzada i es pot visualitzar a través de l'Arxiu Audiovisual de la UA.

Fernando Martín Sánchez Juliá

Descripció del fons documental

1. Identificació

1.1. Codi de refererència: ES AGUA FMSJ
1.2. Títol: Fons Fernando Martín-Sánchez Juliá
1.3. Dates: 1899-1970
1.4. Nivell de descripció: Fons
1.5. Volum i suport: 7 unitats d'instal·lació + 1 CD

2. Context

2.1. Nom del productor: Fernando Martín-Sánchez Juliá (1899-1970).

2.2. Resenya biogràfica: Important personatge de l'història contemporània d'Espanya i de la cultura i política franquistes. Enginyer, geògraf i periodista; membre fundador de la Confederación Nacional de Estudiantes Católicos i President de la Asociación Católica Nacional de Propagandistas entre 1935 i 1953, càrrec en el que va succeir a Ángel Herrera Oria. Va ser redactor i conseller del periòdic catòlic "El Debate" i impulsor del Colegio Mayor San Pablo CEU.

2.3. Història arxivística: Es tracta d'una part del fons documental reunit per Fernando Martín-Sánchez Juliá, organitzat i custodiat per la seua neboda Josefina Juliá Vaca, el qual va ingressar a l'Arxiu General de la Universitat per mediació de professors del Departament d'Humanitats Contemporànies, als quals els hereus van fer donació d'aquesta documentació. La donació a l'Arxiu ha estat formalitzada i ampliada amb un CD que conté reproduccions de fotografies familiars (fotos de: Eusebio Juliá, Fernando i Eduardo Degas, Alviach, Franzen, etc.) pel seu nebot: D. Javier Domínguez Martín-Sánchez.

2.4. Forma d'ingrés: Donació.

3. Contingut i estructura

3.1. Abast i contingut: El contingut del fons és variat, destacant per volum les retallades de premsa i fotografies. També conté documentació original relativa a la família (especialment al seu pare: D. Francisco Martín-Sánchez, Coronel d'Artilleria, DIputat per Puerto Rico en 1891, Senador, Director General del Instituto Geográfico y Estadístico i impulsor del Cadastre Espanyol al començament del segle XX). Conté documents originals, retallades de premsa i publicacions relatives a les activitats de D. Fernando Martín-Sánchez Juliá en matèria periodística, economia agrària i Colegio Mayor San Pablo CEU.

3.2. Sistema d'organització: en general, s'ha conservat l'organització d'origen, segons es detalla a continuació:
- Caixa 1: Documents originals, retallades de premsa, fullets i butlletins oficials reunits per D. Fernando Martín-Sánchez Juliá, relatius a les seues activitats i a les del seu pare: D. Francisco Martín-Sánchez.
- Caixa 2: Retallades de premsa sobre Fernando Martín-Sánchez Juliá.
- Caixa 3: Documents originals i retallades de premsa relatius al curriculum i activitats com enginyer agrònom i membre de l'Asociación Católica Nacional de Propagandistas.
- Caixa 4: Publicacions i retallades de premsa sobre el Colegio Mayor San Pablo CEU.
- Caixa 5: Publicacions i retallades de premsa relacionades amb la seua activitat periodística.
- Caixa 6: Documents originals, escrits i retallades de premsa sobre economia agrària.
- Caixa 7: Fotografies.
- 1 CD amb els escrits i fotografies de D. Javier Domínguez Martín-Sánchez, titulat: "Eusebio Juliá y su clan: siglo y medio de fotografías familiares".

4. Documentació relacionada

4.1. Bibliografía:

- Alejos, C.J. (2004) "Reseña de ideas claras: reflexiones de un español actual en: Anuario de Historia de la Iglesia, vol. XIII. Universidad de Navarra.

- Martín-Sánchez Juliá, F. (2002) Ideas claras: reflexiones de un español actual. Asociación Católica Nacional de Propagandistas. Edición aumentada y corregida de la de 1959.

- Moreno Seco, M. (2002) Los dirigentes de la ACNP entre lo religioso y lo político. Fernando Martín-Sánchez Juliá.

- Pérez López, P. (2004) La prensa católica en España durante el primer franquismo: definición y caracterización. En: Católicos en la prensa, concepto y orígenes del periodismo confesional. Madrid, Libroslibres.