Cartells estudiantina. Col·lecció Enrique Pérez Penedo

Reuneix més de tres-cents cartells realitzats per a la promoció de certàmens i esdeveniments d'estudiantines. La col·lecció va ser formada per Enrique Pérez Penedo, dissenyador gràfic, dibuixant i tuno, que la va donar a la Universitat d'Alacant per al seu tractament i difusió.

L'interès de la col·lecció resideix en la seua singularitat, en la seua temàtica tan relacionada amb la vida universitària, en la seua àmplia cobertura cronològica (abasta des de 1970 fins a l'actualitat), en la informació que aporta i en el valor artístic dels cartells, realitzats en moltes ocasions per creadors de prestigi.

La col·lecció segueix rebent noves incorporacions.

Amb l'objectiu de la seua difusió, aquests materials han sigut digitalitzats i recollits en un catàleg web, denominat Portal d'Imatges, juntament amb tots els documents gràfics de l'Arxiu General de la Universitat. La consulta d'aquest catàleg permet accedir a la imatge dels documents. Accés al Portal d'Imatges

L'Arxiu General també ofereix la possibilitat de consultar els originals en les dependències del propi Arxiu i d'efectuar reproduccions, sempre que els motius del sol·licitant ho justifiquen i les condicions de drets d'autor i de conservació del material ho permeten. Així mateix, aquests documents poden ser sol·licitats en préstec, sota les condicions establides per la Universitat, per a col·laborar amb activitats d'interès cultural, educatiu o científic.

Cabecera fondo carteles tuna

Descripció del fons documental

1. Identificació

1.1. Codi de referència: ÉS AIGUA CT

1.2. Títol: Cartells d'Estudiantina. Col·lecció Enrique Pérez Penedo

1.3. Data/s: 1970 -

1.4. Nivell de descripció: Fons

1.5. Volum i suport: Més de 300 cartells de diferents grandàries. Paper i digital.

2. Context

2.1. Nom del productor: Enrique Pérez Penedo.

2.2. Ressenya biogràfica: Enrique Pérez Penedo va nàixer a Alacant en 1951.

Va ingressar en la Universitat Autònoma de Madrid en 1968 per a cursar estudis de Ciències Químiques, formant part, aqueix mateix any, del grup fundador de l'Estudiantina de Ciències de la UAM.

Dibuixant i dissenyador gràfic, s'incorpora a la plantilla de la Universitat d'Alacant en 1984, dirigint el Gabinet de Disseny i posteriorment el Gabinet d'Imatge i Comunicació Gràfica. Gran coneixedor del món de les estudiantines, ha dedicat molts anys de la seua vida a l'estudi d'aquesta vella tradició universitària, donant conferències sobre el tema en diverses universitats de Xile, Mèxic i Espanya. Ha participant com a ponent en els dos Congressos Iberoamericans sobre Estudiantines celebrats a Múrcia.

2.3. Història arxivística: Documentació reunida i conservada per Enrique Pérez Penedo.

2.4. Forma d'ingrés: Donació realitzada per Enrique Pérez Penedo a la Universitat d'Alacant en 2014.

3. Contingut i estructura

3.1. Abast i contingut:

La col·lecció aquesta formada per més de 300 cartells d'esdeveniments d'estudiantines espanyoles i estrangeres celebrats, en la seua majoria, en diferents ciutats espanyoles, però també estan representats trobades i certàmens celebrats en altres països: Portugal, Holanda, Mèxic, Perú i França.

Enrique Pérez Penedo, donant de la col·lecció, és autor d'alguns dels cartells, que en molts casos han sigut realitzats per altres reconeguts artistes.

La cobertura cronològica de la col·lecció abasta des de 1970 a l'actualitat

3.2. Valoració, Selecció i Eliminació: Valor informatiu, històric i artístic. Conservació permanent

3.3. Sistema d'organització: La documentació ha sigut organitzada per ordre seqüencial d'incorporació a la col·lecció.

4. Condicions d'accés i utilització

4.1. Condicions d'accés: Accés lliure.

4.2. Condicions de reproducció: Autoritzada amb finalitats d'estudi i recerca.

4.3. Llengua: Castellà, francès, portuguès, holandès.

4.4. Característiques físiques i requisits tècnics: No són necessaris requisits tècnics.

5. Control de la descripció

5.1. Regles i normes: Norma ISAD(G); Manual de descripció multinivell. Junta de Castella i Lleó, 2000.

5.2. Data de la descripció: Julio 2014.