Fons documental "Escola de Magisteri"

L'Arxiu Històric de l'Escola Normal de Magisteri d'Alacant (1844-1971) constitueix el fons documental més antic de l'Arxiu de la Universitat d'Alacant. La documentació procedeix de les Escoles Normals per a homes i per a dones,  les quals es van van fusionar per a crear l'Escola Normal "Concepción Arenal" en 1968. El fons va ingressar en l'Arxiu General l'any 2007 per transferència de la Facultat d'Educació. En línies generals, s'ha mantingut l'organització establerta per la Biblioteca del Centre que en 1990 va publicar l'inventari de l'Arxiu Històric de l'Escola Universitària de Formació del Professorat d'E.G.B., realitzat per Blanca Salom. El fons incorpora també la documentació custodiada per la Secretaria de la Facultat d'Educació.

Descripció del fons documental

1.    Identificació

1.1. Codi de referència: ES AGUA EM

1.2. Títol: Fons Escola de Magisteri dAlacant

1.3. Dates: 1844-1971

1.4. Nivell de descripció: Fons

1.5. Volum i suport: 60 metres lineals; suport paper

2.    Context

2.1. Noms dels productors:

-    Escola Normal "Andrés Manjón" (homes) (1844-1968)

-    Escola Normal "San José de Calasanz" (dones) (1859-1968)

-    Escola Normal "Concepción Arenal" (1968-1971)

2.2. Història institucional: A l'empar de l'Ordre de 1840 de la Regència Provisional sobre creació d'Escoles Normals en les províncies espanyoles, en 1844 van començar els estudis a l'Escola Normal de Mestres en el Collegi de Santo Domingo d'Oriola, traslladan-se a la ciutat dAlacant en 1858. A l'any següent es va crear l'Escola Normal per a dones, que va funçionar pràcticament de manera independent fins la fusió definitiva d'ambdues escoles en 1968.

2.3. Història arxivística: La documentació produïda per les Escoles Normals de Magisteri d'Alacant ha patit vicissituts al llarg de la seua existència, degut als diversos trasllats de locals i deficients installacions. No obstant aixó, una bona part del fonds documental s'ha pogut conservar gràcies a les actuacions portades a terme per Juan Macho Moreno, Director de l'Escola Normal de Mestres des de 1889 fins 1912, i, quasi un segle després, gràcies al treball d'organització i inventari realitzat pel personal de la Biblioteca de centre, en la qual s'ha custodiat la major part d'aquest fons fins a la seua transferència a l'Arxiu General en 2007. La resta de documentació que completa el fons documental, principalmente la documentació produïda en els últims anys de funcionament de l'Escola, es trobava en les dependències de la Secretaria de la Facultat d'Educació i ha sigut igualment transferida a l'Arxiu General per a formar un fons documental únic. L'Arxiu ha portat a terme la revisió, installació i descripció de la documentació en el programa informàtic de gestió de l'Arxiu.

2.4.  Forma d'ingrés: Transferència

3.    Contingut i estructura

3.1.  Abast i contingut: El Fons documental de l'Escola de Magisteri d'Alacant està integrat per tota la documentació que s'ha conservat i transferit a l'Arxiu General, des de la creació de la primera Escola de Magisteri Primari (per a mestres) a mitjans del segle XIX, fins a la seua transformació en Escola Universitària de Formació del Professorat d'Educació General Bàsica en 1971. Presenta llagunes i intervals notables en algunes sèries, especialment en la documentació produïda per l'Escola Normal de dones. Els principals continguts del fons documental son: -  Documentació sobre fundació de l'Escola de Mestres - Documentació econòmica (pressupostos, rellación de despeses, llibres de comptes, etc.) produïda per ambdues Escoles. - Documentació interna (correspondència, llibres d'actes de Claustre, llibres de presa de possessió de personal, etc.) - Documentació acadèmica (matrícules, expedients acadèmics, actes de qualificacions, quadres de professors, asignatures i llibres de text). - Documentació referent a poves d'accés i cursos d'ingrés al Magisteri Nacional.

3.2. Valoració, sel·lecció i eliminació: Conservació permanent

3.3. Nous ingressos: No estàn previstos nous ingressos.

3.4. Sistema d'organització: Quadre de classificació documental d'acord amb l'inventari de 1990.

4.    Condicions d'accés i utilització

4.1. Condicions d'accés: Accés lliure, excepte la documentació que conté dades de caràcter personal quan no hagen transcorregut 50 anys des de la data del document.

4.2. Condicions de reproducció: Autoritzada amb fins d'estudi i investigació.

4.3. Llengua/Escriptura: Castellà.

4.4. Característiques físiques i requisits tècnics: no presenta característiques ni requisits tècnics especials.

4.5. Instruments de descripció: La descripció de la documentació ha sigut incorporada al catàleg documental informatitzat del programa de gestió de l'Arxiu.

5.    Control de la descripció

5.1. Regles o normes: Norma ISAD(G); Manual de descripción multinivel, Junta de Castilla y León, 2000.

5.2. Data de la descripció: Juliol 2008.